Sinds kort ben ik naast mede-eigenaar van verschillende websites ook de trotse co-owner van een heuse content agency. Dit is een totaal andere business dan het beheren van websites, zeker het creëren van zichtbaarheid. Onze zichtbaarheid van websites wordt grotendeels bepaald door Google. Met de juiste zoekwoorden en de juiste links zorgen we ervoor dat we op pagina 1 staan te shinen. Maar de content agency heeft meer nodig om zichtbaar te worden en te blijven. Dit heeft mij aan het denken gezet; wat is nu eigenlijk goede reclame? Er is tegenwoordig zoveel mogelijk, van adverteren op Facebook en LinkedIn tot Google advertenties en natuurlijk bestaat old school reclame zoals op TV, in kranten etc. ook nog steeds. Voor onze nieuwe business is het belangrijk om te weten waar onze klanten zijn en hoe deze te bereiken. Dit bracht mij ertoe om eens te kijken wat door de jaren heen nu de meest effectieve reclame-uitingen zijn geweest en of we hier iets van kunnen leren.
Hongkong verlicht door gevelreclame
Denk je aan Hongkong dan denk je waarschijnlijk aan felverlichte straten met honderden zo niet duizenden reclameborden. In sommige straten is geen vrij stukje gevel meer te vinden. Dit fenomeen heeft de stad een gezicht gegeven en is zelfs een toeristische trekpleister geworden. Vraag een willekeurige toerist naar zijn of haar foto’s van Hongkong en ik weet 100% zeker dat er een foto van de felverlichte gevelreclames tussen zit. Maar of dit de manier is om de consument te bereiken, ik denk het niet. Overdaad schaadt! Daarentegen is mooie, subtiele gevelreclame in Nederland het visitekaartje van je bedrijf. Echter wij zijn een online business zonder vast kantoorpand, voor ons dus geen optie.
Yellow Arches: best logo ever
Hoe ver je ook reist er is altijd overal ter wereld een stukje herkenning in de vorm van dé Gele M oftewel de M van McDonalds. Als gevelreclame of als grote M langs de snelweg. Er zullen wereldwijd weinig mensen zijn die niet weten wat de the Yellow Arches zijn. Het is het symbool geworden van McDonalds. Want hoewel er McDonalds onderstaat is die gele M toch echt hét gezicht van deze hamburgerketen. Oftewel een goed herkenbaar logo is van cruciaal belang voor je bedrijf. Hier wordt door onze designer hard aan gewerkt. Ik heb er dan ook al vertrouwen in dat we over enkele weken een zeer herkenbaar logo hebben, dat ik kan gaan gebruiken voor onze zichtbaarheid. Niet langs de snelweg hoor ;-)!
Hollywood letters
Reclame maken voor je stad is makkelijk als je Parijs bent. De Eiffeltoren is zo kenmerkend dat iedere wereldburger deze altijd en overal zal associëren met Parijs. Maar wat doe je als niet zo’n symbool hebt om je stad te promoten? Juist dan maak je er een. Het beste voorbeeld hiervan zijn de metershoge letters in de heuvels bij Hollywood. Onmiskenbaar het symbool van deze glitter and glamour stad. Amsterdam heeft dit in het klein nagedaan met haar I amsterdam letters op het Museumplein.
Times Sqare billboards
Times Square zou Times Sqare niet zijn zonder alle billboards. Dit is echt het centrum van de reclamewereld. Alleen de allergrootste hangen hier. Coca Cola, BMW, Samsung zomaar een paar namen die hier hun merk promoten. Een groot voordeel van hier reclame maken is dat je niet alleen miljoenen mensen bereikt die in de stad lopen, maar tevens is het een zeer gewilde fotoplek. Je merk verschijnt dus ook nog eens ‘gratis’ op miljoenen foto’s. Mmmm, natuurlijk is dit niets voor onze agency, zelfs niet in het piepklein in Nederland, maar dromen is altijd heerlijk.
TV reclames
TV reclames zijn mits goed uitgevoerd een zeer krachtig reclamemiddel. Wie kent niet Pietertje, Ik zeg nog zo: géén bommetje, Even Apeldoorn bellen en Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet. Toch vraag ik mij af of TV reclame over haar hoogtepunt heen is. Jongeren kijken bijna geen realtime TV. Zij verkiezen Youtube en Netflix boven het doorspitten van een TV gids en dan precies om 20:30 klaarzitten voor je favoriete programma. En met de vele andere new school reclamemiddelen verdwijnt TV reclame de komende jaren steeds meer naar de achtergrond. Al zullen de reclameblokken tijdens grote evenementen zoals de Champions League finale, het Eurovisiesongfestival etc. altijd ongekend populair blijven.
Door op deze manier naar het creëren van zichtbaarheid te kijken, zijn er voor onze agency best wat ideeën ontstaan. We zijn een business dat zich richt op online bedrijven en daar moeten we dus ook onze klanten zoeken.